Szklanka mleka przed snem – kiedy byliśmy dziećmi, to nasi rodzice proponowali nam wypicie szklanki mleka przed pójściem do łóżka. Wiele wartości spożywczych znajdujących się w mleku pomaga naszemu ciału, ale czy ma konkretny wpływ na jakość naszego snu?

Czy mleko jest zdrowe?

Okazuje się, że nasi rodzice mieli rację, jeśli chodzi o picie mleka przed snem, szczególnie wtedy gdy mamy małe problemy z zaśnięciem.  Mleko i inne produkty mleczne zawierają aminokwas (który pomaga wywoływać sen) znany jako tryptofan. Mleko zawiera także melatoninę, hormon regulujący cykl dnia i nocy naszego organizmu. Mleko jest również bogatym źródłem wapnia, sodu, białek, witamin (A, K i B12), tłuszczów, błonnika i antyutleniaczy. Jeśli jesteś zestresowany i nie możesz uzyskać odpowiednio dobrego snu, to pełna szklanka mleka może być dobrym sposobem na wyrobienie sobie prawidłowej rutyny 8-godzinnego snu w nocy.

Dlaczego warto napić się szklanki mleka przed snem?

Według Ajurwedy (system medycyny indyjskiej rozwinięty w starożytności), zaleca się spożywanie ciepłego mleka w nocy przed dobrym snem. W “Kompletnej Księdze Ajurwedyjskich Środków Leczniczych” autorstwa Vasant Lad jest napisane: “Nie zapomnij wypić szklanki gorącego mleka z odrobiną imbiru, kardamonu i kurkumy. Picie mleka przed snem pomaga wywołać zdrowy sen. Według Ajurwedy to mleko odżywia również “shukra dhatu”, wysoce wyrafinowaną tkankę rozrodczą.”

Wpływ mleka przed snem na dietę, odchudzanie

Szklanka mleka (ciepła lub nie) może pomóc nam spać zdrowiej, dzięki zdrowej dawce tryptofanu i wapnia, twierdzi Bridget Murphy z NYU Langone Medical Center. A więcej snu oznacza, że mamy mniejszą ochotę na jedzenie następnego dnia. Białko kazeinowe z mleka jest powoli trawione przez osoby regularnie ćwiczące fizycznie, co może pomóc w budowaniu mięśni przez całą noc. Wynik: szybszy metabolizm i łatwiejsza utrata wagi – mówi Murphy.

Niektórzy lekarze nie zalecają jednak picia mleka w nocy dla tych, którzy nie cierpią na zaparcia lub złe nawyki żywieniowe. “Mleko to kompletny posiłek sam w sobie, mający prawie wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Jest to połączenie laktozy i białek (kazeiny, albuminy i globuliny). Organizm w ten sposób spożywa laktozę (w postaci prostego cukru), którego nie zaleca się przed zaśnięciem, ponieważ zapobiega on wyłączaniu się organizmu. Również czynność wątroby jest bardzo aktywna w godzinach nocnych, kiedy pełni ona funkcję detoksykacji. Mleko może przeszkadzać w tym procesie.

Kwestia, czy należy spożywać mleko na dobranoc, będzie zawsze miała swoich zwolenników i oponentów, ale nie można kwestionować wielu korzyści zdrowotnych wynikających z konsumowania mleka. Warto słuchać swojego organizmu i jeśli picie mleka na noc daje nam wymierne korzyści, to można to kontynuować. Możesz również spróbować mleka kokosowego, mleka migdałowego i mleka orzechowego jako alternatywy, które mają nieco podobne zalety, jak mleko krowie, dzięki czemu weganie mogą mieć również swój udział w zdrowym i smacznym sposobie odżywiania.