Stajesz się śpiący po zjedzeniu posiłku? Zastanawialiście się kiedykolwiek dlaczego tak się dzieje?

Przyczyna senności po posiłku

Uczucie senności po zjedzeniu to odpowiedź organizmu na zmiany chemiczne występujące podczas procesu trawienia. Jest to zupełnie normalnie i występuje u każdego. Jednak jeśli senności następuje po każdym posiłku i przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu, to można zacząć lekko się martwić.

Trawienie i hormony

Nasze ciało potrzebuje energii do działania, a ta energia jest uzyskiwana dzięki pożywieniu. Organizm następnie rozkłada składniki odżywcze z pokarmu w układzie pokarmowym, aby przekształcić go w glukozę, która zamieni go w energię. Po jedzeniu organizm uwalnia hormony, takie jak amylina, glukagon i cholecystokinina. Hormony te zwiększają poziom cukru we krwi, tworząc uczucie pełności i produkując insulinę, która będzie przepuszczana przez tkanki komórkowe i zapewnia im energię. W tym samym czasie mózg uwalnia pokłady serotoniny, która powoduje senność.

Co więcej, żywność wpływa również na produkcję melatoniny w mózgu. Jest to hormon odpowiedzialny za senność po posiłku. Melatonina powstaje poprzez przekształcenie aminokwasu tryptofanu w serotoninę, która następnie zamienia się w melatoninę.

Pożywienie a senność

Ciało trawi wszystkie rodzaje żywności w ten sam sposób. Niektóre pokarmy mogą wywoływać więcej senności niż inne. Pokarmy bogate w białko, takie jak mięso, drób, jaja, ryby, szpinak, tofu, ser i soja zawierają aminokwasy tryptofanowe. Ten aminokwas jest używany przez organizm do produkcji serotoniny, która jest odpowiedzialna za senność.

Ponadto, pokarmy zawierające węglowodany pomagają również wytwarzać aminokwasy serotoniny i tryptofanu znajdujące się w mózgu. To jest powód, dla którego czujesz się śpiący po zjedzeniu bogatych w węglowodany pokarmy. Kombinacje jedzenia zawierające aminokwas (białko) tryptofanu i węglowodany powodują senność. Dlatego odpowiednim posiłkiem przed snem byłby pokarm zawierający węglowodany i białko, takie jak mleko i płatki zbożowe.

Przejadanie się może również powodować senność. Po posiłku organizm przesyła więcej krwi do układu trawiennego, aby lepiej trawić pokarm w ogromnych ilościach. To powoduje tymczasowy niedobór krwi i składników odżywczych w mózgu.

Aby zapobiec senności po posiłku, lepiej jeść zrównoważoną dietę zawierającą warzywa, zboża i dobre tłuszcze, aby zapewnić ciągłą energię. Pij dużo wody i ogranicz spożycie cukru. Spożywanie mniejszych posiłków, ale częściej może pomóc w zachowaniu energii, dzięki czemu nie odczujesz senności po posiłku.

Stan zdrowia a senność

Jeśli często odczuwasz senność po posiłku, może to być oznaką chorób, takich jak celiakia, niedokrwistość, nietolerancja pokarmowa, alergie, bezdech senny i stosunkowo nieaktywne tyroidy. Skonsultuj się z lekarzem, jeśli cierpisz na te schorzenia lub często zasypiasz po posiłku.

Senność po posiłku może być również oznaką niedostatku pewnych składników odżywczych. Niedobory żywieniowe mogą utrudniać trawienie żywności z powodu złego układu pokarmowego. W rezultacie nie będziesz mieć wystarczająco dużo energii, by utrzymać codzienne czynności, a przez cały dzień będziesz czuł się senny