Jakość snu w różnych warunkach nie została jeszcze zbyt dobrze przebadana przez naukowców, obecnie znaleźć można tylko jedno wiarygodne badanie odnośnie tego tematu, czy spanie z otwartym oknem, czyli w dobrze wentylowanym pomieszczeniu jest dobre dla naszego snu.

Holenderscy naukowcy w najnowszych badaniach z 2018 roku zbadali 17 zdrowych wolontariuszy na przestrzeni pięciu dni. Jedni z nich spali w sypialni z otwartym oknem lub drzwiami, co pozwalało na lepszą wentylację w pomieszczeniu, a drudzy spali w zamkniętych pokojach.

Wyniki: lepiej przewietrzone pomieszczenia miały niższe stężenie dwutlenku węgla w powietrzu (ludzie oczywiście wydychają CO2) i to miało wpływ na lepszą jakość snu w nocy, wg zespołu naukowców przewodzonych przez Asita Kumara Mishra z Eindhoven University of Technology.

“Niższe stężenie dwutlenku węgla (w sypialni) powodowało lepszą głębokość i wydajność snu i mniej wybudzeń w nocy.”

“Ludzie naturalnie lepiej śpią w zimniejszych warunkach.” – Dr. Steven Feinsilver z Center for Sleep Medicine w Lenox Hill Hospital w Nowym Jorku.

Oczywiście nie należy otwierać okna na oścież jesienią czy zimą w polskim klimacie, jednak uchylenie okna lub mikrowentylacja może być wskazana. Warto jednak monitorować swój organizm i dostosowywać wentylację wedle swoich odczuć.

Jeśli pojawią się jakiekolwiek nowe badania, to ten artykuł zostanie zaaktualizowany.